A Current TV és a felhasználók által készített, az interneten terjeszthető videók nem azonosak a professzionális videotartalmakkal, viszont a nézők tömegesen és egyre aktívabban videóznak az interneten is. Elég csak arra gondolni, hogy a Google.hu kereső legnépszerűbb kifejezései közt szerepeltek 2007-ben a YouTube, az iWiW és a Vatera szavak. Ságvári Bence szociológus szerint ez az eredmény alátámasztja azt, mi szerint nem csak a fiatalok, de az összes internetező körében elterjedtek a felhasználók által létrehozott tartalmak, az aktív felhasználási formák illetve a közösségi hálózatok.[1] „A 2005-től kialakult internetes videó-megosztó formátumok újfajta és minden eddiginél veszélyesebb kihívójává váltak a televíziózásnak.”[2] A jelenség már nemzetközi szinten azonosított és külön megnevezéssel is rendelkezik, úgy hívják: Free TV műfaj.
A videó-megosztás az elmúlt évek egyik legsikeresebb internetes formátumává vált. Ennek első lépése az volt, mikor Steve Chan és Chad Hurley 2005 májusában megalapították a YouTube-ot. A YouTube létrehozásának alapját az szolgáltatta, hogy a 2000-es évek második felére divatba jött a vicces és emlékezetes képek, videók online formában történő visszakeresése és újbóli megtekintése. A felhasználók kezdetben e-mailen küldözgették egymásnak ezeket a tartalmakat. Míg a képek esetében általában minden rendben ment a kézbesítés terén, a videók méretük miatt már nehézkesen értek célba, ugyanis sokszor fennakadtak a levelező hálózatok szűrőin azok áteresztő kapacitása miatt. Steve Chen és Chad Hurley ezen probléma megoldására hozták létre oldalukat a YouTube-ot. Ez egy olyan videó-megosztó, ahol a felhasználók rövidebb videoklippeket, kisfilmeket, videorészleteket tölthetnek fel és publikálhatnak. A web 2.0 alapján ezek a tartalmak közösségi tartalommá válnak, ugyanis a publikáló megoszthatja videoját, hogy az mások számára is kommentelhetővé és megtekinthetővé váljon.[3]
Az oldal indulása óta eltelt három évben rendkívüli népszerűséget vívott ki. Michael Wesch a KSU (Kansas State University) kultúrantropológia professzorának kutatatási adataiból[4] kiderül, hogy 2008. március 17-ig az oldalra feltöltött videók száma 78,3 millió, mely szám napról napra 150 ezerrel folyamatosan nő. Ha arra vállalkoznánk, hogy végignézzük az összes feltöltött tartalmat, akkor nem kevesebb, mint 413,3 évre lenne szükségünk. Wesch kutatásaiból továbbá az is kiderül, hogy az oldal szerte a világon ismert és használt, ugyanis a legkülönfélébb országokból érkeznek feltöltések. A legaktívabb feltöltőnek az Egyesült Államok internetezői bizonyulnak, hiszen a videók 34,5%-a származik tőlük. A videókat Wesch kategorizálja is. Ebből kiderül, hogy a YouTube-on az erotikus- és pornográf tartalmakon kívül (ugyanis az oldal tiltja az ilyen tartalmak publikálását) minden más megtalálható, ami egy kábeltelevíziós előfizetés tematikájában előfordulhat. A hírvideóktól kezdve a zenei klippeken keresztül a sport-, illetve a tudományos oktatófilmekig. Persze ezen tartalmaknak túlnyomó része, 80,3%-a nem professzionális, ugyanis a felhasználók által készített un. user-generated-content, viszont mégis nagy népszerűségnek örvendenek.
[1] Ságvári Bence, Az IT-generáció, Információs Társadalom – és Hálózatkutató Központ, 7. Forrás: www.ithaka.hu/index.php?name=OE-DocManager&file=download&id=2911&keret=N&showheader=N (Utolsó letöltés: 2008. 11.05.)
[2] Miskolczy Csaba: Free TV, a televízió felszabadítása avagy internet kontra televízió,(Akti Füzetek 32. 2008. október), Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet, 2008, Budapest, 6.
[3] Miskolczy Csaba: Free TV, a televízió felszabadítása avagy internet kontra televízió,(Akti Füzetek 32. 2008. október), Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet, 2008, Budapest, 7.
[4] Wesch, Michael: Youtube Statistics, Digital Ethnography, 2008. 03. 18. Forrás: http://mediatedcultures.net/ksudigg/?p=163 (Utolsó letöltés: 2008. 11. 08.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.